SOS Hinaus

Usein kysyttyä ja vinkkejä tienpäälle

Lähtökohtaisesti kannattaa pysähtyä ja sammuttaa moottori, jos varoitusvalo palaa.

Sen jälkeen voi katsoa ohjekirjasta mitä ajoneuvon valmistaja ohjeistaa tekemään. Voit aina myös soittaa hälytyskeskukseemme ja meidän päivystävä mekaanikko voi antaa lisäohjeita. Riskejä ei kannata ottaa. Ajaminen vaurioituneella autolla johtaa usein isompaan vaurioon ja sitä kautta kalliimpaan remonttiin. Varoitusvalon palaminen on peruste hinaukselle ja vakuutusyhtiö korvaa kyseiset tapaukset. Hälytyskeskuksemme osaa neuvoa mitä vakuutuksesi korvaa.

Jos sinulle on kasko- tai osakaskovakuutus, se useimmiten korvaa hinauksen lähimpään osaavaan korjaamoon tai avun paikanpäällä ilman omavastuuta tai bonusmenetystä.

Hinaus- ja tiepalvelu on silloin asiakkaalle täysin maksuton. SOS Hinaus on vakuutusyhtiöiden omistama ja hoidamme laskutuksen suoraan vakuutusyhtiön kanssa eikä asiakkaalta peritä maksua. Me tiedämme mitä vakuutuksesi korvaa ja voimme useissa tapauksissa tarkistaa vakuutusturvasi voimassaolon myös iltaisin ja viikonloppuisin.

Jos sinulla ei ole vakuutusta tai vahinko on sellainen, jota vakuutus ei korvaa. Teemme sinulle kilpailukykyisen tarjouksen puhelimessa, joten tiedät aina etukäteen mitä maksat. Hinauksen hintaan vaikuttavat kiinteiden kulujen lisäksi palkat ja matka-aika. Hinaus on n. puolet halvempi arkena kuin iltaisin ja viikonloppuisin. Jos ajoneuvosi on turvallisessa paikassa, se kannattaa siirtää vasta arkena. Korjaamotkaan eivät pääsääntöisesti ole kuin arkisin auki. Jos ajoneuvo jättää tienpäälle, silloin sitä ei voi turvallisuussyistä jättää odottamaan.

Henkilöauton hinauksen hinta taajama-alueen sisällä arkisin on n. 150€ (alv. 0%) laskutettuna.

Työhön menevä kokonaisaika vaikuttaa hintaan, kuten hinausmatkan pituus. Pyrimme aina minimoimaan hinausmatkan ja löytämään lähimmän mahdollisen osaavan korjaamon. Myös työaika vahinkopaikalla vaikuttaa hintaan, kun esimerkiksi auto on suistunut tieltä syvälle metsään. Ajamme aina nopeinta ja halvinta reittiä. Teemme työt nopeasti, mutta hosumatta, jotta emme aiheuta lisävahinkoja.

Vaikka vastapuoli myöntäisikin syyllisyyden kannattaa tapahtuma aina dokumentoida, jotta tarvittaessa on näyttöä eikä vain sana sanaa vastaan. Kerää mahdollisten silminnäkijöiden yhtystiedot ylös. Ota kuvia eri suunnilta tapahtumasta ja varmista, että jossain niissä näkyy vastapuolen auton rekisterinumero. Pyydä aina vastapuolen yhteystiedot. Ota ylös vähintään vastapuolen auton rekisterinumero, kuljettajan ja omistajan/haltijan yhteystiedot.

Autossa kannattaa aina pitää vakuutusyhtiöiden hyväksymää vahinkoilmoituslomaketta. Lomakkeen saat Liikennevakuutuskeskuksen sivuilta. Lataa ja tulosta se täältä. Täyttäkää lomake yhdessä vastapuolen kanssa ja allekirjoittakaa molemmat se.

Syyllinen osapuoli tekee vahinkoilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä.

Voit aina soittaa hälytyskeskukseemme ja neuvomme sinua miten toimia. Olemme vakuutusyhtiöiden omistama hinauspalvelu, joten tiedämme mitä vakuutus korvaa ja miten korvauksia haetaan.

Ota vastapuolen yhteystiedot ja rekisterinumero ylös. Tee viipymättä vahinkoilmoitus omaan vakuutusyhtiöösi.

Kutsu poliisi paikalle ja estä sivullisia sotkemasta jälkiä. Jos poliisia ei saada paikalle, täyttäkää yhdessä vahinkoilmoituslomake ja vaihtakaa yhteystietoja. Vahinkoilmoituslomake kannattaa pitää aina autossa mukana. Lataa ja tulosta se täältä. Molemmat tekevät vahinkoilmoituksen omaan vakuutusyhtiöönsä.

Poliisi pitää kutsua aina paikalle, jos kolarissa tai ulosajossa on tapahtunut henkilövahinkoja. Poliisi on myös syytä soittaa, jos auto tukkii pahasti liikenteen tai jos vastapuolen kanssa ei päästä yhteisymmärrykseen kumpi on syyllinen osapuoli. Poliisi ja mahdollinen ambulanssi kutsutaan aina soittamalla numeroon 112.

  • Varmista, että kännykässäsi on hinauspäivystyksen 24h puhelinnumero 0600 02200 (0,76e/min +pvm)
  • Huolla autosi säännöllisesti ammattilaisella.
  • Tarkista, että autossasi on tarpeeksi polttoainetta. Voit pitää autossa mukana 5 litran varakanisteria.
  • Tarkista ennen matkaa, että jäähdytinnestettä, lasinpesunestettä ja öljyä on tarpeeksi.
  • Pidä talvella mukana lämmintä vaatetta autossa.
  • Pidä autossa mukana juomavettä
  • Jos tarvitset säännöllisesti lääkkeitä, pidä ne autossa mukana.
  • Tarkista, että autossasi on turvaliivit kaikille matkustajille, varoituskolmio ja ensiapulaukku.
  • Huolehdi mahdollisen vararenkaan kunnosta ja renkaan vaihtoon tarvittavista työkaluista. Opettele etukäteen vaihtamaan rengas ja käyttämään tunkkia.
  • Tarkista renkaiden kulutuspinta ja oikeat ilmanpaineet (myös vararenkaan)
  • Tarkista säännöllisin väliajoin, että renkaan pultit ovat tiukalla.
  • Jos käytät polttoaineella toimivaa lisälämmitintä, varmista, että ajat keskimäärin yhtä kauan kuin lämmitit autoa, näin akku ehtii latautua tarpeeksi.
  • Huollon yhteydessä varmista, että auton akku on kunnossa.
  • Varmista, että matkapuhelimessasi on tarpeeksi virtaa.
  • Talvella kannattaa pitää autossa pientä lumilapiota.
  • Pidemmille matkoille, ota vara-avain mukaan. Säilytä sitä järkevästi.
  • Muista, että tärkein tekijä välttää onnettomuuksia löytää aina ratin ja penkin välistä. Lue lisää Liikenneturvan sivuilta.

Tämä tehdään varoituskolmion avulla ja laittamalla hätävilkut päälle. Varoituskolmio on syytä viedä tarpeeksi kauas, jotta siihen ehditään reagoida. Esimerkiki moottoritiellä, kolmio pitäisi viedä vähintään 100 metrin päähän.

Jos auto hajoaa taajaman ulkopuolelle ja erityisesti jos näkyvyys on huono, kannattaa pysyä autossa sisällä mahdollisuuksien mukaan ja pitää turvavyöt kiinni. Autossa kannattaa pitää aina turvaliivejä, jotka voi pukea päälle vahinkotilanteessa, kun poistuu autosta.

Apua kannattaa soittaa viipymättä. Hinausauto saapuu nopeasti paikalle. Jotta avun saapuminen olisi mahdollisimman nopeaa, pitää sijainnin olla tiedossa. Jos liikut vieraalla alueella ja paikassa, jossa ei ole selkeitä maamerkkejä tai tiekylttejä, voi sijainnin kertominen olla joskus hankalaa. Hälytyskeskuksemme pystyy selvittämään sijaintisi myös tekstiviestipalvelulla. Moderneista teknisistä ratkaisuista huolimatta sijainti saadaan tietoon myös selvittämällä mistä olet tulossa, mitä paikkoja olet ohittanut ja milloin. Koskaan ei ole pahitteeksi ajaessa miettiä omaa sijaintia, jotta tarvittaessa osaa hälyttää apua.

Talvelle kannattaa pukea välittömästi lisää vaatetta päälle, koska auto jäähtyy nopeasti. Jos autossa on polttoainetoiminen lisälämmitin, sen voi laittaa päälle. Hälytyskeskuksemme neuvoo aina miten kannattaa missäkin tilanteessa toimia. Joskus paikalta voi olla järkevää poistua ennen hinausauton saapumista esimerkiksi taksilla.

Lue ja sisäistä Punaisen Ristin ohjeet täältä.

Hinausauton lava lasketaan alas ja moottoripyörä työnnetään lavalle. Lavalla pöyrä tuetaan lavaan ja sidotaan liinoilla kiinni.

Monissa hinausautoissa on telineet erikseen moottoripyörille, joilloin lavelle saadaan mahtumaan samaan aikaan kaksi tai jopa useampi moottoripyörä.

Kun autossa on tekninen vika, hinausauto ajateen auton eteen tai taakse, lasketaan lava-alas ja vedetään auto vinssillä lavalle, minkä jälkeen lava nostetaan kuljetusasentoon. Lopuksi auto sidotaan liinoilla lavaan kiinni.

Toinen vaihtoehto on ottaa auto puomin päähän, joilloin auto on ns. perinteissä hinauksessa. Tällöin hinausauton perässä oleva kiinteä puomi ohjataan auton etu- tai takapyörien alla ja nostetaan autoa hieman ylös ja sidotaan auto liinoilla kiinni puomiin. Tässä tapauksessa hinattava auto on hinausauton perässä, kuten peräkärry olisi, mutta etu- tai takapää ylhäällä.

Jos auto on vahingoittunut mekaanisesti ja on esimerkiksi ojassa, sen saaminen kyytiin on aina tapauskohtaista. Paljon riippuu siitä, onko auto omilla pyörillä, kyljellään vai katollaan. Maasto vaikuttaa myös paljon: onko esteenä puita tai kiviä. Lähtökohta on saada auto kyytiin siten, ettei siihen tule lisävaurioita. Autoa voidaan joutua vinssaamaan ja tukemaan eri kulmista ennen kuin se saadaan kohtaan, josta hinausauto voi ottaa sen lavalle.

Raskaan kaluston hinaukset on täysin eri maailma verrattuna kevyeen kalustoon. Sitä varten on erikseen raskaan kaluston hinausautot. Kuljettajat ovat saaneet erityiskoulutuksen ja ovat niitä kaikkien kokeneimpia. Kaikkein raskainta kalustoa kuljetetaan puomin avulla, siten että auto on edestä tai takaa nostettu puomin päälle. Keskiraskaita ajoneuvoja voidaan myös kuljettaa lavalla. Se edellyttää kuitenkin ns. lavaraskasta hinausautoa, jonka lavan kantavuus on riittävä.

Sähkö- ja hybridiautot hinataan lavalla, jotta vältytään sähköjärjestelmän ylikuumenemiselta ja tulipaloriskiltä. Sähkö- ja hybridiautojen energiantalteenottojärjestelmä on kytketty pyöriin. Puomilla hinattaessa takarenkaat pyörivät, mutta ajoneuvo ei kuluta sähköä, jolloin syntyy tulipalon syttymisvaara.

Hinauskuljettajamme ovat koulutettuja hybridi- ja sähköautojen turvalliseen käsittelyyn ja kuljetukseen.

Kaskoihin ja moniin osakaskoihin kuuluva ns. autopalveluvakuutus tai hinausvakuutus korvaa kaikissa vakuutusyhtiöissä hinauksen lähimpään osaavaan korjaamoon tai avun paikanpäällä mikäli sen kustannus ei ylitä hinausta lähimpään osaavaan korjaamoon.

Autopalveluvakuutus korvaa myös kotimatkakulut kuljettajalle ja matkustajille edullisimmalla kulkuneuvolla. Tässä on euromääräinen yläraja ja se on vakuutusyhtiö kohtainen. Kattavimmat autopalveluvakuutkset korvaavat myös sijaisuton. Kyseessä on usein ns. c-luokan auto eli keskikokoinen perheauto, esimerkiksi Ford Focus. Korvauksen vuorokausimäärä vaihtelee yhtiöittäin.

Autopalveluvakuutuksessa ei ole omavastuuta eikä sen käytöstä koidu bonusmenetystä. Autopalveluvakuutus ei korvaa varaosia eikä varsinaista auton remonttia.

Kuten kaikissa vahinkovakuutuksissa myös autopalveluvakuutuksessa tapahtuman pitää olla äkillinen ja ennalta-arvaamaton, jotta se olisi vakuutuksesta korvattava. Autopalvelun näkökulmasta autossa on oltava jotain vikaa. Esimerkiksi jos auto ei käynnisty sen takia, että valot ovat jääneet päälle, niin kyseessä ei ole ennalta-arvaamaton tapahtuma eikä autossa ole vikaa. Se on normaalia, ettei auto käynnisty, jos akku on tyhjä. Vakuutus ei tällöin korvaa. Akku voi tyhjentyä myös vian takia, jolloin esimerkiksi apuvirta on korvattava. Samoin, jos polttoaine loppuu kesken ajon, ei vakuutus korvaa hinausta. Rajan veto on joskus vaikeaa hahmottaa, esimerkiksi jos tankkaa väärää polttoainetta, vakuutus korvaa hinauksen.

Kaikki hinausautomme ovat varta vasten suunniteltu hinaus- ja tiepalvelutehtäviin ja ne on myös rekisteröity hinausautoiksi. Valtaosa hinausautoistamme ovat ns. liukulava-autoja, jotka on varustettu hinauspuomilla (kutsutaan ”grilli” tai “rusetti”) ja 1-3 vinssillä sekä tukijaloilla. Näillä autoilla voi kuljettaa kahta autoa kerrallaan. Tämän lisäksi kalustossa on ns. tuplalavallisia hinausautoja, joissa toinen lava nousee ylös ja autolla voi kuljettaa kahta autoa päällekkäin ja yhtä perässä.

Autot ovat saman merkkisiä kuin kuorma-autot yleensäkin Suomessa, mutta hinausauton tekevät vasta hinauslaitteet (lava, kaapistot, vinssit, puomit jne..), jotka ovat aina mittatilaistyönä tehtyjä erikoislaitteita. Laitteiden valmistajia löytyy pääasiassa Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta. Myös kotimaista tuotantoa löytyy, esim. Kuusamossa tehtävät Kuusmetin laitteet.

Liukulava-autojen lisäksi kalustossa on raskaan kaluston hinausautoja ja vain puomilla varustettuja pienempiä hinausautoja. Niillä päästään parkkihalleihin ja muihin ahtaisiin väleihin. Usein ne ovat myös nelivetoja, jotta päästään kaikkein hankalimmille maastoteille.

Näiden lisäksi meillä on tiepalveluautoja, jotka on erikoisvarusteltu erittäin kattavasti tienpäällä korjaamiseen.

Hinausautomme ovat varustettu kattavasti, jotta voimme tehdä pienkorjauksia tienpäällä. Kaikki autot on varusteltu siten, että niillä voi antaa apuvirtaa (12 v ja 24 v) ja vaihtaa renkaita. Osalla kalustoa pystytään auttamaan väärän tankkauksden yhteydessä, esim. tankattu bensaa diesel-koneeseen ja tyhjentämään tankki paikanpäälle.

Kaikki autot on varusteltu asianmukaisilla huomio- ja hälytysvaloilla. Se on ensiarvoisen tärkeää työ- ja liikenneturvallisuuden kannalta.

Tarkoitukseen suunniteltu auto ja koulutettu kuljetttaja ovat yhdistelmä, jolla varmistetaan tehokas ja turvallinen toiminta. Ensiarvoisen tärkeää on, ettei asiakkaan autoon tule lisävahinkoja.

Palvelemme aina mahdollisimman nopeasti kellonajasta riippumatta. Ketjumme lähin yrittäjä soittaa aina asiakkaalle toimeksiannon saatuaan ja varmistaa samalla asiakkaan tarkan sijainnin ja kertoo miten pian hän saapuu paikalle. Saavumme vahinkopaikalle keskimäärin alle tunnissa. Kaupunkialueella huomattavasti nopeamminkin. Meillä on Suomen kattavin verkosto, joten nopea apu löytää kaikkialta Suomesta.

Hinausautomme on varustettu vetokoukuilla ja otamme peräkärryn hinausauton perään ja autosi nostamme lavalle.

Toinen vaihtoehto järjestää sijaisauto, jossa on vetokoukku, jolloin peräkärry jatkaa matkaa kanssasi. Usein vetoauton vakuutus korvaa myös peräkärryn hinauksen.

Vilkkuvien valojen tarkoitus on herättää huomiosi. Vilkkaassa liikenteessä työskentely on vaarallista joten otathan huomioon alla olevat asiat:

  • Hidasta vauhtiasi merkittävästi
  • Seuraa ympäristöäsi valppaasti
  • Anna tilaa paikan päällä työskenteleville
  • Huomioi muu liikenne, pidä turvavälit joka suuntaan, myös sivulle
  • Älä ota kuvia vahinkopaikalta! Puhelimen käyttö vie huomiosi liikenteestä.

Henkilötietoasetuksen mukaan voit nähdä, mitä henkilötietoja SOS Hinauksella on sinusta.
Löydät lisätietoja SOS Internationalin verkkosivuilta.

Scroll to Top
Call Now Button